Another Seascapes, AnyTokyo 2019, Kudan House, 2019 (photo: Shunichi Oda, retouch: Shinji Uezumi)

Another Seascapes, AnyTokyo 2019, Kudan House, 2019 (photo: Shunichi Oda, retouch: Shinji Uezumi)

AnyTokyo 2019

Crazy Futures | かもしれない未来

kudan house

16 Nov - 24 Nov, 2019

 

Another Seascapes

2019
Wooden framed inkjet print of AI processed images, acrylic board, concrete block, found objects, short throw projecters

“Another seascapes” is a homage to Hiroshi Sugimoto's “Seascapes”, which Sugimoto has been capturing seascapes over the world as an eternal notion. By collecting a large number of images linked certain hashtags on Instagram, analysing with AI, reconstructing into an image, Tateisi tries to observe the primal scenery that AI sees = the cut out human social notion.

In this series, the artist mixes 2 types of hashtags, which are geographical seas such as #atlanticsea or #caribbeansea and conditional seas such as #foggysea or #oceansunrise. By removing physical restriction, it challenges to extract the common idea or behavior that human reacts to the sea.

There are abstract outlines of human in the sea that AI seas. The sea that has been uniting human society is deconstructed in the virtual world, and another seascapes appear there as people posts based on their own lifestyle, philosophy or aesthetics. Those who facing to the foggy sea, for instance, are likely to stand straight, turn their back on the lens and gaze at somewhere beyond the invisible horizon. On the southern beaches, many of them take selfies while holding a bottle of beer. On the northern sea, people cross the iced horizon in front of the lens as beetles did at the abby road. In this way of many another seascapes advent in addition to the eternal sea, we notice that “our real sea” is overlaid beyond our sights at the shoreline.

When human leaves this world, we will continue gazing at the sea in another seascapes.

もうひとつの海景

2019
人工知能によって処理されたイメージのプリント(木製フレーム)、アクリル板、コンクリートブロック、既製品、短焦点プロジェクタ

人間が生まれる前から居なくなった後も不変であろう太古の海を表現した杉本博司の「海景」への呼応作品。インスタグラムから特定のハッシュタグに紐づく膨大な画像を収集、人工知能的に分析、一つのイメージへ再構築する手法をとることで、人工知能の視る原風景=切り出された人間の社会概念を観察する。

本シリーズでは#atlanticseaや#caribbeanseaなどの地域に基づく海と、#foggyseaや#oceansunriseなどの状況に基づく海とに関するハッシュタグを混用している。物理的制約を取り外すことで海に対して共通した人間の営みを浮かび上がらせようと試みる。

人工知能の視る海には常に人の像が浮かび上がる。人間を一つなぎに留めてきた海は仮想世界で分断され、投稿者の生活、思想、美学の指向性に応じた海景がそこらで生まれていく。例えば霧の海の前に立つ人は多くの場合、レンズに背を向け、あの世を想うかのように視えぬ水平線の向こうを見つめる。南の海では多くの女性が腰の手を当てセルフィーを行い、北の海では水平線をアビーロードのようにしてレンズの前を横切る。こうして不変である海に加えて別の海が乱立する時、果たして波引き際に立つ視線の向こうに「われわれの海」がオーバーレイされていることに気づく。

人がこの世から居なくなった時、われわれはもう一つの海景の中で海を眺め続けるだろう。

 
 
 
 

Work In Progress - Ghost -
Collaborative work with KAITO SAKUMA a.k.a BATIC

2019
Vibration speaker, monoral audio track (5:32)

In the city, we wear headphones.

Is there still a reality for us who walk forward relying only on our vision?

Listening carefully in kudan house, one hears the sounds of a stone washbasin from the garden. Surrendering to those purificatory sounds, what one hears in the two spaces are the “sounds of people who would have been there being there.”

This background music is a question, one that allows you to recuperate the things and events that pass by each other in your daily lives, as well as your very own dispersed self. Now you, where are you now?

Work In Progress - ゴースト -
KAITO SAKUMA a.k.a BATIC共同制作

2019
振動スピーカ、単音声トラック(5:32)

街の中はヘッドホン。

視覚のみで前に歩いていく我々にリアリティはまだあるのか。

この九段ハウスでは耳を澄ますと、どこらかしらからツクバイの音が響く。その浄化音に身をまかせ、訪れた二つの空間で聞くのは“そこにいたであろう人がそこにいた音”。

このbgmは自律分散したあなた自身と暮らしの中ですれ違う物事を取り戻す一つの問いかけである。 あなたは今、あなたはどこにいますか?

 

Photo: Yuna Yagi


 

AnyTokyo 2019

Crazy Futures

Jukan Tateisi

KAITO SAKUMA a.k.a BATIC

kudan house

16 Nov - 24 Nov, 2019

http://anytokyo.com/2019/

AnyTokyo 2019

かもしれない未来

立石従寛

KAITO SAKUMA a.k.a BATIC

kudan house

2019年11月16日 - 11月24日

http://anytokyo.com/2019/